"Demi masa. Sungguh manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."


atas keizinanMU ku terlahir..
atas kudratMU aku berdiri..
atas kebenaranMU akan ku genggam bara ISLAM ini..

ya rahman, ya rahim..

titipkanlah selaut kekuatan buat hambaMU yang lemah ini..
biar ke penjuru dunia, biar melangit musafirku...pasti ISLAM ku genggam rapi...

Monday, November 29, 2010

Jalan Ku Pulang


jalan ku pulang...
oh Tuhan..
ampuni dosa-dosa ku..
sesungguhnya dosa-dosaku bagaikan pepasir di lautan..
tak kan terhapus tanpa rahmat dan kasih sayangMU Ya Allah..
ampuni hambaMU yang hina lagi kerdil ni Ya Allah..

ya Allah...ampuni ibu, ayah, kakak-kakak dan adik-adikku..
ampuni sahabat sahabiahku..
ampuni anak2 usrahku..
limpahi mereka dengan taufik hidayahMU..
ameen...

sesungguhnya pengakhiran hidup kita, bukan sesuatu yang kita boleh jangkakan..jangan kerana hari ini kita merase diri kita baik, maka kita memandang rendah mereka yang melakukan maksiat..sesungguhnya jika kita membenci mereka-mereka yang melakukan maksiat, kita patut cek iman kita balik..kita patut membenci maksiat yang mereka lakukan bukan orang yang melakukan dosa-dosa itu...kita tidak tahu,mungkin kelak pengakhiran mereka lebih baik dri kita..wallahualam..

maka, kita sebagai sahabat, saudara mereka patut menarik mereka kembali ke jalan yang lurus....kita bawa mereka kembali pulang ke jalan yang benar...kita doakan mereka...bukan kita biarkan mereka terus dengan dosa-dosa yang mereka lakukan...kelak jika biarkan mereka dengan dosa-dosa mereka, kita yang akan dipertanggungjawabkan di hari pembalasan...

kita akan ditanya, "wahai kamariah,mengapakah engkau membiarkan si pulanah bt pulan berterusan dengan dosa-dosanya?..mengapakah engkau tidak pernah menngambil inisiatif untuk mendekati dia dan membawa dia ke jalan pulang?...maka kita akan dipertanggungjawabkan di atas dosa-dosa itu maka...kita xtahu keputusan akhir kita...dgn tangan kanan kah atau kiri kita terima buku amalan kita..

maka...
mari kita sama-sama perbaiki diri kita untuk kita mengajak sahabat-sahabat kita bersama memperbaiki diri, supaya kelak kita bersama-sama berpimpinan tangan menuju ke JANNAH ALLAH swt kelak...insyaAllah..ameen...

"dan hendaklah di antara kamu ada golongan yang mengajak kepada kebajikan, menyuruh berbuat ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." (Ali-Imran :104)

"Kamu (umat islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kerana kamu menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah." (Ali-Imran :110)

wallhualam...semoga kita sentiasa memperbaharui iman kita setiap hari...ameen

No comments:

Post a Comment