"Demi masa. Sungguh manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."


atas keizinanMU ku terlahir..
atas kudratMU aku berdiri..
atas kebenaranMU akan ku genggam bara ISLAM ini..

ya rahman, ya rahim..

titipkanlah selaut kekuatan buat hambaMU yang lemah ini..
biar ke penjuru dunia, biar melangit musafirku...pasti ISLAM ku genggam rapi...

Sunday, February 20, 2011

hujan dan payung

alhamdulillah...dlm kesibukan nak exam, Allah msh bg kesempatan untuk berdating dgn adik-adik kat tasik um selasa lepas..

hilang sedikit rindu setelah 3 mgu tak jumpa...last jumpa wktu thaipussam..maaf ye adik2..kakak mu nie teralpa dgn tugasan dunia..

sekadar perkongsian analogi kami ptg 2..

odw menapakkn kaki ke tasik, di temani dgn hari yang cerah, awan yang putih, tanpa ada tanda2 bahawa awan akan memuntahkan airnye, tibe2 je awan mendapat pesanan untuk memuntahkan airnye membasahi bumi um...

dan berhujan lah kami ke tasik disebabkn tak ada payung untuk menghalang hujan drpd jatuh ke atas kami..

hehe..tunggang langgang ayat..xda idea sebenarnya nie..

ok..analagi yang aku bagi kat adik2 aku..


hujan tue ibarat hidayah Allah...Allah turunkn hujan untuk semua hambaNYA, makhluk ciptaanNYA...Allah timpakan hujan itu pada kita...xkirala manusia itu beriman atau tidak, islam atau kafir, baik atau jahat, kaya atau miskin, Allah tetap turunkan hujan itu kepada mereka...tanda kasihNYA DIA pada hambanya..hujan untuk menyuburkan tanam-tanaman, memberi sumber air..subhanallah betapa besarnya nikmat hujan yang allah beri kepada kita...penyayangnya DIA pada kita..

"dan Allah menurunkan air (hujan) dari langit, dan dengan air itu dihidupkanNYA bumi yang tadinya sudah mati. sungguh pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang mendengarkan pelajaran." (An-Nahl: 65)

cuma kita,...bila hujan, kita akan amek payung, pakai payung untuk halang hujan drpd kite..kenapa??sebab takut demam..hehe...so, xdptla kita rase main air hujan...tp aku dpt main ptg selasa 2...hehe


begitula juga dengan hidayah Allah..Allah berikan hidayah dan petunjuknya untuk semua hambaNYA...sama..beriman atau tidak, baik atau jahat..Allah bagi pada semua..cuma kita yang diberi akal dan pilihan untuk menerima dan mengambilnya..atau kita akan amek payung juga untuk menghalang hidayah tue drpd jatuh kepada kita??apa payung 2?dosa2 kita..dosa-dosa menjadi penghalang untuk kita menerima hidayahNYA..

hidayah itu perlu dicari, berusaha untuk mendapatkannya..bukan sekadar menunggu hidayah itu akan jatuh pada kita..mari kta sama-sama perbaiki diri, membersihkan dosa-dosa yang ada, dan berusaha mencari hidayah Allah, supaya kelak hidayah itu akan jatuh pada kita tanpa ada halangan..

ameen...

"Dan hak Allah menerangkan jalan yang hak, dan di antaranya ada jalan yang menyimpang. dan jika DIA menghendaki, tentu DIA memberi petunjuk kamu semua (ke jalan yang benar)'' (An-NAhl:9)

maka...hidayah Allah itu perlu di cari...bukan di tunggu..=>

mari kita sama2 berusaha...chayok2!!!!

wallahualam...wassalam






No comments:

Post a Comment