"Demi masa. Sungguh manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."


atas keizinanMU ku terlahir..
atas kudratMU aku berdiri..
atas kebenaranMU akan ku genggam bara ISLAM ini..

ya rahman, ya rahim..

titipkanlah selaut kekuatan buat hambaMU yang lemah ini..
biar ke penjuru dunia, biar melangit musafirku...pasti ISLAM ku genggam rapi...

Friday, July 2, 2010

ukhuwah itu ibarat simen??

assalamualaikum...

setelah lame senyap, kini aku dgn blog aku yang baru...insyaAllah dgn nama baru, background baru..insyaAllah pengisian yang lebih bermanfaat..

aku cuma nak ulas adakah ukhuwah itu ibarat simen...

kita setiap umat islam ini adalah ibarat batu bata...setiap daripada kita adalah batu bata...jika kita susun batu bata kita membentuk sebuah rumah, insyallah akan berdiri juga...tapi cuba kita tolak salah satu daripada batu bata itu...apa yang akan terjadi sahabat2???

bila kita fikir-fikirkan balik mestilah batu itu semua akan jatuh kan??dan hilang bentuk binaan rumah itu...sebab apa???sebab xada simen yang mencantumkan antara batu-batu itu..maka tak ada ikatan antaranya...maka, walaupun batu itu kuat sekalipun, tetapi disebabkan tidak ada yang mengikat antara batu-batu itu, maka ia akan runtuh juga...

begitulah kita umat islam...

walau kuat mana kita sekalipun, walau hebat mane sakalipun kita, tetapi jika tidak ada ikatan yang mengikat antara kita satu sama lain umat islam maka mudahlah kita dihancurkan oleh pihak kafir..mudahlah kita diperkotak-katikkan oleh pihak kafr...itulah pentingnya ikatan ukhuwah para sahabat..

mungkin nampak remeh..mingkin nampak simple...tetapi itulah sebenarnya ditakutkan oleh pihak kafir...ikatan ukhuwah kerana iman..ikatan ukhuwah kerana Allah...insyaallah..

bila terbentuknya ikatan antara batu-batu itu dengan adanya simen...simen yang dibancuh dengan air mata yang takutkan seksaan allah, simen yang dibancuh dengan manisnya iman, simen yang digaul dengan penuh rasa kasih sayang, simen yang disapu antara batu-batu dengan ikatan islam, insyaAllah dia tidak akan mudah runtuh dengan sesenangnya...dia akan teguh berdiri melindungi penghuninya dari panas,hujan, ribut, petir....dia akan terus teguh mempertahankan haqnya...

maka ,begitulah yang terjadi bila ukhuwah antara kita terbentuk...ukhuwah yanng terbentuk kerana bancuhan iman dan kasih sayang daripada Allah insyaAllah akan teguh berdiri bersama-sama menahan ancaman pihak kuffar...bersama-sama melaungkan Allahuakbar...bersama-sama di jalan yang sama menegakkan yang haq...bersama-sama mempertahankan islam..insyaAllah..

marilah kita sirami kembali ikatan ukhuwah kita kerana Allah...insyaallah

"sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNYA dlam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh." (As-Saff:4)

p/s; kak shirah n kak as...terima kasih untuk pertemuan mgu lepas...walaupun sejam cuma, tapi disebabkan ikatan ukhuwah antara kita insyaallah kerana niat yang satu, kita rase bahagia...thanks akak...insyaallah kita da bangun balik...dan akan terus bangkit...doakan..=>

No comments:

Post a Comment