"Demi masa. Sungguh manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."


atas keizinanMU ku terlahir..
atas kudratMU aku berdiri..
atas kebenaranMU akan ku genggam bara ISLAM ini..

ya rahman, ya rahim..

titipkanlah selaut kekuatan buat hambaMU yang lemah ini..
biar ke penjuru dunia, biar melangit musafirku...pasti ISLAM ku genggam rapi...

Sunday, January 16, 2011

a.y.a.h & al-haq..


huu...tajuk yg menimbulkan persoalan..hehe..pe kaitan ayah dgn al-haq...
apakah al-haq itu?

ok..nnt kte jwp soalan..keep going to read this post...=>

wah!!!!!!!sudah lame x tak ku sebut name itu...a.y.a.h..huu...rse segala mcm rse ada kat hati...lg2 bile final exm yg tinggal 2 bulan je lagi...hurm...rindu nak dgr suara dia memberi nasihat dan kekuatan...rse rindu pada pelukan semangat die...ya Allah...berikan aku kekuatan...tempatkan dia di kalangan org beriman ya Allah..

ok..so..apa kaitan tajuk nie kan..

ayah...

semalam, alhamdulillah d.yah di beri kekuatan untuk bersama adik-adik dan sahabat2 yang lain unk m'hadiri talk "manusia dan kebenaran"..(wannasi walhaq)

apakah al-haq itu??definisinye boleh di lihat dari 3 sudut..falsafah..undang-undang..al-quran

dari sudut definisi Al-quran..al-haq ialah

"maka itulah Allah, Tuhan kamu yang sebenarnya; maka tidak ada setelah kebenaran itu melainkan kesesatan. Maka mengapa kamu berpaling dari kebenaran itu?" (10:32)

"dan katakanlah kebenaran telah datang dan yang batil pasti akan lenyap. Sungguh yang batil itu pasti akan lenyap." (17:81)

maka, boleh disimpulkan, al-haq m'punyai sifat-sifat kekal dan melenyapkan yang batil..dan yang pasti yang benar itu hanyalah Allah azzawajalla..

alhamdulillah..mendapat pencerahan yang lebih mengenai kebenaran..

ptgnya bila sessi ldk, persoalan mengenai 'turning point' kami terhadap kebenaran, membuatkan aku terpk balik...a'ah kan...bila aku pnye turning point?..padahal soalan nie sudah acap kali di tanya setiap kali prog p'gerak...

tetapi smlm..bile duduk2 balik lepas solat maghrib, aku rse aku da dpt jwpnnya..mungkin mmg itulah turning point ku yang m'buatkan aku masih teguh di jalan ini..insyaAllah..

itulah waktunya..waktu turning point ku..

bila diuji Allah dgn kehilangan org tersayang yg tiba-tiba tanpa ada sign dan symptomnye..bila xdapat untuk menatap wajahnya buat kali yang terakhir...bila kena viva tanpa dia yang memberi kata-kata semangat, kekuatan dan galakan..bila kena tahan air mata drpd jatuh di depan mak untuk menunjukkn bhwsanya anak nie dia kuat, sbb xnak mak bertambah sedih dgn sedih yg sedia ada...bila berseorangan menyelesaikan semua urusan balik ke kl tibe2, tmpt tdo, amek buku dan sbgnya..dan waktu itulah kebenaran itu muncul...

bahawasanya ALLAH itu ada...dan DIA sangat-sangat dekat padaku waktu itu..klo bukan DIA yang memberi kekuatan kepadaku, aku xrasa aku boleh lalui malam itu dgn tenang...sesungguhnya tahjudku padaMU sepnjg malam itu sungguh memberi aku kekuatan..terima kasih ya Allah..tanpa Engkau, xmungkin aku mampu hadapi malam itu keseorangan..dengan gelapnya malam, bersendirian pulang ke kolej mengambil nota-nota..moto mati kat tengah jalan..terima kasih ya Allah...terima kasih sangat-sangat..

dan malam itu jugalah membuka mata aku ''apa itu kebenaran?"

sesungguhnya DIA lah yang benar itu...DIA lah yang kekal..DIA lah yang hidup selama-lamanya..DIA lah yang ada untuk memberi kekuatan kepada hambaNYA..dan berjuang di jalanNYA adalah benar, kerana janji-janji ALLAH itu adalah benar..

terima kasih ya ALLAH..terima kasih kerana m'izinkan aku memahami apa itu (al-haq)..terima kasih ya Allah...terima kasih sangat-sangat..terima kasih mengizinkan aku berada di jalan ini, dan semoga Engkau terus membri aku kekuatan untuk terus kuat di jalan ini supaya aku dapat membantu untuk menyampaikan 'al-haq'MU kepada saudara-saudaraku yang lain pula..

dan...untuk mencari kebenaran itu ada di dalam kitabNYA...Al-Quran

ayah...sesungguhnya pemergian ayah memberi pengajaran yang besar dalam hidup d.yah...terima kasih kerana melahirkan d.yah..insyaAllah, i'll do my best for u n mak..d.yah takkan kecewakan ayah dan mak..insyaAllah..

wallahualam..
wassalam

No comments:

Post a Comment